Hír Tibor

... elmét felszabadító gondolatok szülőknek és tanároknak ...

Attól, hogy a gyereked megbukott tudd, hogy normális!

 Mi fontosabb? A papírok, vagy a megszerzett tudás, amit alkalmazni is tudunk? Ha a vállalatvezetőket kérdezzük, akkor ők az alkalmazható tudást tartják fontosabbnak – bár nyilván senki nem venne fel egy műkedvelő szívsebészt, vagy amatőr nőgyógyászt. De nem az érdemjegyek, sem az osztályfőnök véleménye, hanem az elért sikerek döntenek.

 vacak_tanar.jpg

Ha valaki megszerzett egy papírt, még nem jelenti, hogy tud is, azt pedig pláne nem jelenti, hogy a tanultakat alkalmazni is képes. Nem mindegy, hogy valakit a barátja juttatott át egy vizsgán úgy, hogy megcsinálta a beadandót helyette, vagy végig súgta a megoldásokat.

Biflázni ostobaság!

Az se jó megoldás, ha a gyerek betanulja a kérdést és rá a megfelelő választ, anélkül, hogy megértené amit mond. Hiszen az élet nevű nagy játékban ezt a "tudását" nem tudja alkalmazni. Könnyebben boldogul az a gyerek az életében, ha érti a dolgokat és látja az összefüggéseket az egyes dolgok közt, sőt tovább megyek: maga is képessé válik új összefüggéseket feltárni. Ez ugyanis a valódi kreativitás.

Szétbontott tananyag – ismételgetés, a valódi tudás helyett

Sajnos a mai oktatás rendszerünkben, ez nem megy olyan könnyen. A tananyagot ma szétszedik.

  • Tantárgyakra bontják
  • Osztályok, életkorok szerint tagolják
  • Tudásszinteket határoznak meg
  • Az egyes anyagokat időről időre megismétlik

 Mindezt úgy, hogy jóformán minden évben előveszik ugyanazt az anyagot, csak egy kicsit kiegészítik. Újabb kis részeket adnak hozzá. Igazából, ha az ember tényleg megtanulta a tananyagot, akkor miért van szükség ennyi ismétlésre?

Ha már megtanult valaki kötni, húslevest főzni, vagy matek példát megoldani, onnantól rendelkezik a tudással, és ha érdeklődése abba az irányba viszi, képes lehet további megoldásokat, lehetőségeket  hozzátenni. (Új kötésminta, recept variáció, vagy másik számítási módszer..)

Ma sajnos a tankönyvek rosszak. A könyv nyelvezete nem segíti a gyerekeket a könnyed megértéshez, sőt egyenesen családi viták melegágya, a családi hangulat tönkretevője, hogy még a szülők sem mindig értik pontosan, mit várnak a gyerektől.

Van egy egyszerű kérdésem:  - Hogyan lehet, hogy egy tanult szülő képtelen segíteni az általános iskolás gyermekének egy anyag megértésében?

(… és a tanulatlan szülőről, meg a kiegyenlített esélyekről még csak el sem gondolkodtunk!)

 Én nem hiszem, hogy a szülő kompetenciájával van gond és azt sem gondolom, hogy a gyerek fejével lenne a probléma.

A gond a tananyag mennyiségével és minőségével van!

Hiszem, hogy bárki képes bármit megtanulni, ha tud tanulni! Mi mindennap azon dolgozunk a Freemind Magánsuliban, hogy minél több gyereknek megmutassuk, hogy hogyan kell tanulni és segítünk nekik, hogy visszanyerjék azt a lelkesedést a világgal szemben, amit kicsi gyerekként éreztek, mikor még csillogó szemekkel tekintettek a világra és tudnia akart.

Az igazi tudás tanulás útján érhető el. 4 fázisa van:

  1. A tanuló először is megért valamit,
  2. tanulmányozza,
  3. következtetést von le és
  4. alkalmazza a megtanultakat.

 Nem mindegy, hogy az adott dologból ír egy olyan esszé, megoldást, feladatlapot, vagy más beadandót, amit csak bemagol, vagy saját szavaival meg tudja fogalmazni a megértett részt és tudja a későbbiekben is alkalmazni tudja – és az sem mindegy, hogy a tanár mit vár el. Magolást, vagy gondolkodást?

 

Amikor egy gyerek megbukik egy vizsgán nem azt jelenti, hogy buta!

 A tanára nem volt a helyzete magaslatán, nem tudta megtanítani a gyereket tanulni. Nem tudta felkelteni az érdeklődését, és ébren tartani annyira, hogy a gyerek megértse amit tanít és elsajátítsa a tananyagot. A diák és a tanár közös munkája a bukás is.

A bukott gyerek nem ért valamit.  Ezen lehet változtatni! Segíteni kell neki és nem leszidni, hogy elégtelenre vizsgázott. A lényeg, hogy tényleg tudjon tanulni.

Felismerje, hogy mi az oka annak, ha például elalszik a könyv fölött, vagy fáj a szeme, miközben olvas. Ha megtanul tanulni és alkalmazni is azt, akkor sokkal jobban fog boldogulni az életében, mint eddig bármikor. Szülőként nincs is nagyobb vágyunk, mint hogy gyerekeink boldoguljanak az életükben.

A bejegyzés trackback címe:

https://hirtibor.blog.hu/api/trackback/id/tr113113814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hír Tibor

Hír Tibor, a Freemind magánsuli alapítója. Magántanulókat segít tanulói csoportos rendszerben, hogy szabadabb elmével, jobb eredményeket érjenek el. Matek - fizika - kémia tanár, évekig iskolaigazgató volt. Az alternatív oktatási módszerek elkötelezett ismerője. A gyerekek tegezik és tisztelik. Szülő vagy? Tanár vagy? Kövesd a blogját! www.freemindsuli.hu

Friss topikok

süti beállítások módosítása